zaterdag 1 april 2017

Hoogland  en laagland.

Afgelopen week op  twee verschillende locaties getekend.
Woensdag was ik in het Duitse stadje Monschau om te vissen.
Het is een echt bergdorpje met vakwerkhuizen en leien daken.
Tijdens een pauze op een bankje gezeten een tekeningetje gemaakt.
Perspectief is zoiezo lastig, de bergen maken het eigenlijk nog een beetje lastiger .
Of eigenlijk leuker want ik kan er best om lachen als ik zo zit te tobben.

           Lamy safari EF, Noodlers black, WN artist watercolor, Pinkpig sketchbook A5 150 grms cartridge  © Gertjan Velthuizen

Overigens niets gevangen die dag . Wat overigens niet inhoud dat mijn dag slecht was.
Alleen al de waterspreeuwen  die daar vliegen zorgden voor een enorme stapel blij !!
En dan nog een tekeningetje om mee naar huis te nemen.
Hoewel ze er niet opstaan  moet ik toch telkens aan die waterspreeuwen denken als ik het prentje zie !


Een paar dagen later was ik de omgeving van Nijkerk.
Echt laagland.
Weidse polders, kieviten , grutto's , tureluurs.
Vreugde , vreugde , louter vreugde.
Om de polders droog te houden worden tegenwoordig elektrische pompen gebruikt , maar vroeger ging dat met een stoomgemaal. Een aantal daarvan zijn nog in werking en eentje in de buurt van Nijkerk draaide vandaag en was open voor bezoek.

        Lamy safari EF, Noodlers black, WN artist watercolor, Pinkpig sketchbook A5 150 grms cartridge.  © Gertjan Velthuizen

Zoals te lezen op de prent heet het gemaal "Hertog Reijnout".
Het staat in de polder  Arkemheen bij Nijkerk.
Ook hier speelt het perspectief me de nodige parten en lijkt de schoorsteen een beetje uit het lood te staan. Maar goed, t is allemaal handwerk uit de losse pols , dat tekenwerk van mij.

Meestal doe ik een klemmetje op het papier , of een elastiek, maar dat had ik nu niet gedaan , met als gevolg dat het papier ineens opwaaide tegen de pen en er 2 ondefinieerbare strepen in de lucht op het papier staan.
Dat hoort er allemaal bij als je buiten tekent.
De charme  van  "en plein air " ..............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten