donderdag 11 mei 2017

Aquarellerigheden.

Voor de meeste van mijn tekeningen gebruik ik voor de kleur aquarelverf.
Ik heb verschillende setjes.
Als ik vooral ga tekenen heb ik een setje met 12 kleuren , wordt verwacht dat het wat meer schilderachtig wordt heb ik een doosje met 16 - 18 kleuren.
Meestal maak ik eerst een tekening in lijn met inkt en vervolgens zet ik er de kleur op.
Indien nodig zet ik daarna nog wat lijn of inkt werk bij.
Het volgende prentje ontstond zo.
  © Gertjan Velthuizen

Het fluitekruit is wit  en wat ik als koolzaad bestempel , het gele, is hoogst waarschijnlijk raapzaad.
Zeer nauw verwant aan koolzaad, dat dus wel.
Eerst wat lijnwerk , daarna kleur, uit het doosje met 12 kleurtjes maar om wat meer diepte te krijgen nog wat lijntjes en stippels toegevoegd.


Een paar dagen later geprobeerd wat meer schilderachtig te werk te gaan.
s Morgens , eerst een beetje getekend met potlood en daarna  geschilderd.
Het was behoorlijk zonnig en er stond wat wind.
Dat resulteerde in snel drogende verf.

  © Gertjan Velthuizen

Het kost me wat moeite om niet  mijn pen te pakken en er wat lijn werk in te duwen.
Niet mijn mooiste tekening , maar toch een leuke pagina in het tekenboek.

S avonds met ezel en de  verfdoos met dit keer 18 kleurtjes op pad.
Teneinde weer eens een zonsondergang te  vatten in verf.
Mijn vriend Frank legde dit in een sfeerplaatje mooi vast :






































Foto : Frank Baidemann.



Het resultaat was niet geheel zoals gehoopt, het licht veranderd in zo'n hoog tempo , dat is bijna niet bij te houden!
Daarentegen droogt de waterverf nauwelijks door de snel zakkende temperatuur.
Het blijft een uitdaging, maar ik blijf het proberen.
Eens schilder  ik de mooiste zons ondergang ooit.
Maar vandaag niet.
Desondanks enorm genoten van het schilderen, de luchten , de kleuren en de passanten.














© Gertjan Velthuizen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten